Menu +

About Paradiya

Albert Distelbrink

Als kleine jongen speelde Albert Distelbrink met elastieken, die hij tussen stoelpoten spande om er muziek mee te maken.
Geen wonder dat hij later een lange en gepassioneerde relatie kreeg met de 21 snarige kora, een fraai harpachtig instrument, afkomstig uit West-Afrika.

Naast zelfstudie, studeerde hij intensief koramuziek bij koraspelers uit Guinee, Gambia, Senegal en Mali. Jarenlang absorbeerde hij met veel enthousiasme kora en andere Afrikaanse muziekstijlen, hetgeen de inspiratiebron werd van zijn eigen speelstijl.Dit is goed te horen op Albert’s solo album “Kora Dioulo”. Op deze CD zijn elf traditionele stukken uit het West-Afrikaanse repertoire verrijkt met verassende eigen ritmische en melodieuze variaties. Albert componeert ook koramuziek, en gaat graag samenwerkingsverbanden aan met andere muzikanten en instrumenten, zoals in dit geval het unieke project: Paradia.

Kees van Boxtel

Vanaf jong leeftijd speelde Kees al de fluit. hij begon op de blokfluit en daarna de dwarsfluit.

Na vele omzwervingen binnen de muziek, zoals de stijlen New Wave, Folk, Blues en Pop waar Kees als producer arrangeur en muzikant veel aan de weg timmerde, kwam hij in 2006 in aanraking met de Bansuri ( de Indiase Bamboe fluit) Tijdens een reis door India ontstond deze liefde en interesse voor dit prachtige instrument en de bijbehorende Noord Indiase klassieke muziek. terug in Holland begon Kees lessen te nemen bij Julia Ohrmann. Het roer ging om en Kees belande in de Wereldmuziek. Waarbij naast het bestuderen van het Klassieke repertoire van de raga’s en tala’s veel gezocht werd naar nieuwe manieren van samenspel met musici vanuit allerlei achtergronden. Op de cd’s “We were born to be light” en “Music from the mountains” is dit nieuwe samenspel te beluisteren. Als Voorzitter van ” Helende Geluiden ” komt zijn liefde voor de schoonheid van geluid nog meer tot uiting. Binnen Paradiya voelt Kees zich helemaal thuis daar de combinatie van Kora Africaanse Percussie en Fluit en de compositorische mogelijkheden oneindig blijken te zijn.

Paradiya heeft een aantal vaste gastspelers:

Paco Diedhiou

is afkomstig uit de Casamance in Zuid Senegal. Als kind kwamen er veel muzikanten bij zijn familie langs. Paco was nog niet bewust met muziek bezig, maar heeft uit die tijd wel veel muziek opgepikt. Er kwam een moment dat hij bij één van de theatergroepen mocht meespelen als invaller. Toen heeft hij zijn muziekleraar ontmoet en leerde traditionele muziek, maar ook het spelen in moderne orkesten. Er volgde optredens in oa. hotels. Paco is via Frankrijk naar Nederland gekomen en heeft in verschillende groepen en met diverse mensen gespeeld, zoals Thijs van Leer, Menno Bruin, Mola Sylla en Afrika Sabu Njouma. Als Paradiya met Paco speelt bespeeld Paco verscheidene specifiek zuid-senegalese percussie instrumenten zoals serouba, bougarabou, congoma, kalebas en kess-kess.

Josette Pangels

Josette leerde tanpura spelen tijdens chant -en meditatieavonden en werd geraakt door dit prachtige instrument en zijn machtige geluid; alle tonen en boventonen die tijdens het spelen vrijkomen; kleine cirkels van geluid die steeds groter worden en gestaag de ruimte vullen. Een voortdurende herhaling van hetzelfde en toch steeds weer anders klinkend.Fundament en inspiratie voor de andere instrumenten én oogstrelend om naar te kijken .